Jak rozwijać u dzieci orientację przestrzenną?

Przestrzeń.

Dla człowieka to naturalne, że poruszamy się w pewnej przestrzeni, dzieląc ją z innymi, postrzegając świat.
Już od urodzenia dziecko uczy się przestrzeni, a my jako rodzice, nauczyciele, opiekunowie (zobacz nasz kurs na opiekuna w żłobku TUTAJ), powinniśmy rozwijać u dzieci tę cechę jaką jest orientacja przestrzenna.
Dzięki orientacji przestrzennej dziecko lepiej rozumie swoje otoczenie, a również według E.Gruszczyk-Kolczyńskiej, mądrzej w nim funkcjonuje.


W nauce orientacji przestrzennej duże znaczenie mają doświadczenia dziecka – nie słowe tłumaczenia dorosłego, wyjaśnianie i tłumaczenie. Maluch musi doświadczyć, przeżyć, przekonać się. Zadaniem dorosłych więc – opiekunów, nauczycieli, rodziców – jest organizowanie takich zabaw i zadań do wykonania, które kształtują orientację przestrzenną malucha.

Co więc zastosować, by rozwijać orientację przestrzenną u dzieci?

PIOSENKI

Maluszki uwielbiają muzykę: piosenki, taniec, wybijanie rytmu. Stosowanie piosenek do rozwijania orientacji przestrzennej świetnie się sprawdza. Wiele jest piosenek, w których śpiewa się o częściach ciała: możemy również wprowadzić ruch, czyli wskazywanie na części ciała, o których aktualnie się śpiewa. Gdy dzieci będą już dobrze znały słowa jak i ruchy, możemy śpiewać i wskazywać coraz szybciej. Będzie to małe utrudnienie jak i świetna okazja do ruchu, który również jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dzieci. 

ZABAWA Z PIŁKĄ

Do kształtowania orientacji przestrzennej możemy wykorzystać małe, plastikowe piłeczki, ewentualnie  woreczki. Każde dziecko otrzymuje jedną piłeczkę, a cała grupa siada z nauczycielem/opiekunem na dywanie (to ćwiczenie możemy wykonać oczywiście także w domu). Dorosły prosi o różne rzeczy, typu: połóż piłeczkę przed sobą, połóż piłkę za sobą, połóż piłkę obok siebie, połóż piłkę na kolanie, itd. Gdy dzieci opanują już dobrze poszczególne komendy, można zwiększyć tempo, a nawet zamienić się rolami. Niech dziecko – w miarę swoich możliwości – również poprosi dorosłego o konkretny ruch z piłką.

GOTOWE POMOCE DYDAKTYCZNE

Pakiety, które kształtują orientację przestrzenną są dostępne na rynku. My polecamy pakiet stworzony z wielką pasją i starannością, zwany Kartami Przestrzennymi. Jest to pakiet od Eduka Center, a znajdziecie go na stronie – TUTAJ. Pakiet ten liczy aż 45 stron PDF, do samodzielnego wydruku. Prócz kolorowych kart, które można wykorzystać w różnoraki sposób (na przykład do odwzorowania ruchu) znajdziecie w nim także szereg ćwiczeń takich jak: “Gdzie jest piłka?”, “Przyklej misia”, “Układanka”, “Gdzie jest?”. Wszystkie elementy niezbędne do wykonania ćwiczeń znajdziecie w pakiecie i skutecznie utrwalicie z dziećmi słownictwo takie jak: “nad, pod, za”. 

LUSTRO 

Lustro to znana zabawa, którą uwielbiają dzieci! Polega na dobraniu dzieci w pary i zachęceniu do tego, by jedna osoba wykonywała ruch, a druga ją naśladowała. Z młodszymi dziećmi można wykonać tę zabawę w kole. Jedna osoba idzie do środka, reszta odtwarza to, co pokazuje.

ŚCIEŻKI

Ścieżki to kolejna świetna sprawa, uwielbiana przez dzieci. Możemy tworzyć różnorakie ścieżki. Gdy jest ciepło można namalować ścieżkę kredą, można również tworzyć je w pomieszczeniu, z woreczków z piaskiem/grochem, poduszek. Zadaniem dziecka jest przejście po ścieżce, można tworzyć coraz trudniejsze kombinacje. Taka ścieżka prócz rozwijania orientacji przestrzennej może stanowić ścieżkę sensoryczną!

To kilka propozycje kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci. Jest to ważna umiejętność, którą powinniśmy rozwijać u dzieci. Jako nauczyciele i opiekunowie (nasz kurs internetowy na opiekuna znajdziesz TUTAJ), a także rodzice, powinniśmy stosować tego rodzaju ćwiczenia choćby raz-dwa razy w tygodniu. Użyjcie wyobraźni!

  • na podstawie J. Stańdo, M. Spławska-Murmyło – Jak rozwijać wyobraźnię przestrzenną u najmłodszych?

    

Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook Instagram? Zobacz koniecznie teraz!

Podobne artykuły

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *